PENYELIA
Penyelia adalah individu yang bertanggungjawab secara langsung bagi memastikan pengeluaran produk atau perkhidmatan. Mereka bertindak sebagai penghubung di antara pihak atasan (Pengurusan) dengan kakitangan bawahan (Pekerja).
Penyelia juga berkebolehan berkomunikasi yang berkesan dan berkebolehan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh individu atau kumpulan kerja dibawah jagaannya.
PEKERJA
Pekerja adalah merupakan aset yang tiada ternilai kepada organisasi. Bagi mencapai objektif sesebuah organisasi, organisasi perlu memberi perhatian dari segi motivasi dan latihan terhadap pekerja mereka. Pekerja yang berproduktif dan cemerlang adalah pekerja yang bermotivasi tinggi dan sentiasa berpuashati dengan hasil kerja yang dilakukannya. Kejayaan kepada pencapaian visi adalah sangat bergantung kepada pasukan pekerja yang produktif, berkualiti dan bermotivasi tinggi.
PERANAN PENYELIA
Penyelia memainkan peranan penting didalam melaksanakan strategi-strategi operasi pengeluaran ataupun perkhidmatan. Mereka perlu dilengkapkan dengan konsep dan kemahiran-kemahiran supaya mereka dapat bertindak sebagai liason (orang tengah) antara Pihak Pengurusan dengan para pekerja. Dalam menjalankan tugas-tugas dan tanggungjawab seharian, penyelia sentiasa menghadapi isu-isu seperti masalah komunikasi dan perhubungan konflik antara peribadi dan ketidakpuasan hati dikalangan pekerja peringkat bawahan atau Pihak Pengurusan.
PENYELIA YANG BERKESAN SECARA UMUMNYA ADALAH :
- Rakan
- Penasihat
- Pemimpin
- Pendorong
- Pembimbing
- Fasilitator
- Kaunselor
- Penyelaras
- Role Model
- Penilai
- Modirator (Komunikator)
- Penghubung / Perantara
- Motivator
- Rakan Kongsi
- Mentor
- Jurulatih
- Pembina kumpulan disamping mempunyai kemahiran di dalam mengoptimakan sumber-sumber yang sedia ada kearah mencapai visi dan misi organisasinya
No comments:
Post a Comment